וישב תשפ"ו

עשיו שונא ליעקב

"חיבוק דב" הוא כינוי לחיבוק חיצוני ומאולץ. על עשו נאמר שנפל על צוארי יעקב "וישקהו" יש אומרים שזו לא היתה נשיקה מכל הלב אלא נשיקה מאולצת כמו חיבוק דב, שזהו תרגיל להחנקת יעקב. יש דעה שניה שבאותה שעה קרה נס ועשו נישק את יעקב בכל ליבו (רש"י בראשית לג,ד). לאורך כל ההיסטוריה עשיו שונא את יעקב אך לפעמים נדלק ניצוץ של אהבה (ספר בראשית עם פירוש, וישלח).

יעקב תיקן תחומין לשבת

כשבא יעקב לשכם, נאמר: "וַיִּחַן אֶת פְּנֵי הָעִיר" (בראשית לג, יח). ביארו חז"ל שתיקן יעקב תחומין לשבת (בר"ר יא,ז). ועל כן זכה יעקב לנחלה בלי מצרים, ולכאורה גם אצל אברהם נאמר שקיים כל התורה ואפי' עירובי תבשילין (יומא כח,ב), ומדוע זכה רק יעקב לעניין של 'ופרצת ימה וקדמה'? אלא שהרחבת גבול הקדושה ישנו בזמן, במקום ובנפש. אברהם קיים עירובי תבשילין, שזהו בחינת הזמן, אך יעקב תיקן עירובי תחומין, שזו ההוספה על הקדושה מבחינת המקום ומדה כנגד מדה זכה לנחלה בלי מצרים: "וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה" (נתיבי ישורון על התורה, עמ' מג).

הלכה עם המחשה