הלכה היא, שאם לא אמר ותן טל ומטר צריך לחזור, יש שתי תחנות מרכזיות שיוכל לתקן את עצמו: א. בברכת השנים ב. בשמע קולנו. ישנה מחל' משולשת בראשונים באפשרות לתקן בין שתי ברכות: א. ר' יונה בברכות כ. אומר שאם סיים את הברכה אינו יכול לתקן ויתכן שזאת גם שיטת הרמב"ם. ב. ר' אלחנן בתוס' ברכות ל,ב שאומר שכל דבר אפשר לתקן בין שתי הברכות גם מה שלא מחוייב בחזרה. ג. דעה שלישית שהיא אמצעית: ראבי"ה ברא"ש פ"ק דתענית שדבר שאי אמירתו מעכבת, יכול לתקן בין שתי הברכות, ואם לא מחוייב בחזרה אין מתקנים.
באשר לטעות בברכת השנים: עד אמירת בא"ה יאמר 'ותן טל ומטר' ויתקן. ואם אמר בא"ה, לענ"ד יסיים את הברכה ויאמר: 'מברך השנים' כי לא שייך לומר למדני חוקך בברכת הפרנסה, ולאחר חתימת הברכה יאמר 'ותן טל ומטר' ובשמע קולנו יזכיר שוב. אם אמר את המילה תקע – יתקן רק בברכת שמע קולנו.
בשמע קולנו אם אמר בא"ה מבלי לתקן יאמר למדני חוקך ויתקן, ואם אמר בא"ה שומע תפילה ולא פתח ברצה יתקן בין שתי הברכות. ואם כבר אמר רצה, חוזר לברכת השנים.
כל עוד לא אמר את היהיו לרצון האחרון חוזר לברכת השנים, ואם אמר יהיו לרצון האחרון חוזר לתחילת התפילה, ולדעת הריטב"א אם לא פסע לאחוריו אינו אומר ה' שפתי תפתח, ואם פסע צריך לחזור מהתחלה ולומר ה' שפתי תפתח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *